30

Boyhood ile ilgili düşüncelerimi yazmadan önce yönetmeni üzerine birkaç şey yazmak istiyorum.

Richard Linklater ve Zaman 

Yönetmenin hemen her filminde 'zaman' temel itici gücü oluşturan bir öğe. Filmlerindeki hikayeler özellikle belirli bir zaman aralığı ile kısıtlı. Ve kesinlikle "gerçek zaman" takıntısı var.

Birkaç örnek:
Slacker: Birbirine temas eden birçok karakterin öyküsünü gerçek zamanlı bir şekilde anlatır.

Dazed and Confused: Birçok lise öğrencisinin, okulun son gününde yaşadığı maceralar üzerinden geleceğe kuşku ile bakan bir kuşağın portresini çıkarır.

Müthiş Before Sunrise ve Before Sunset ve Before Midnight üçlemesinde de Jesse ve Celine'in birer günlerine tanık oluruz. Her bir filmin çekilmesi arasında 9'ar yıl vardır ve filmde de 9'ar yıl geçmiştir. 

Benim için ise bu üçlemenin ayrıca bir önemi var. 1995 yılının filmi olan Before Sunrise'da karakterler 19 yaşındaydı, ben de 19 yaşındaydım!. Dolayısıyla devamındaki filmlerde de yaşlarımız aynı gitti. Before Sunset'te hepimiz 28 yaşındaydık. Before Midnight'ta 37 yaşındaydık hepimiz.

Ve son filmi Boyhood: 12 yıla yayılan bir büyüme filmi. Temelinde bir çocuğun 6 yaşından 18 yaşına gelene kadar yaşadıklarını anlatırken ve bizi Manson'un büyüyüşüne inanılmaz bir gerçeklik algısı ile davet ederken, Manson'un anne ve babasının da yaşlanışını izletir. Çekimler 12 yıl boyunca her yıl sadece 2-3 gün bir araya gelerek tamamlanmış. Yönetmen, başkarakterin 12 yıl içerisinde oynamaktan vazgeçmesi halinde, yerine yeni bir oyuncu bulmaktansa bütün bir projeyi çöpe atmayı yeğleyecek kadar ne istediğini bilen biri.

Richard Linklater ve zaman konusunu yönetmenin bir sözü ile bitireyim:
"Sinemanın en eşsiz taraflarından biri zamana şekil vermenize izin vermesidir."

0 yorum:

Yorum Gönderme